De Kerkepolder

De Kerkepolder.

Gebr. Lodder, opgericht in 1880 aan de Havenstraat C 100, is begonnen als een eenvoudige smederij en reparatiewerkplaats. In die tijd ontstond  de behoefte om reparaties te kunnen verrichten aan de diverse, bij de vlasverwerking gebruikte, werktuigen. Deze nijverheid verdween echter geleidelijk en de Lodders slaagden er in ander emplooi te vinden. De scheepsbouw nam hand over hand toe en de geproduceerde stoomlieren en stuurmachines vonden gretig aftrek.
Evenals de hellingwagens en outillage voor de werven zelf.
Op bovenstaande foto ziet u de fabriekshallen van Lodder  met woonhuis uit het begin van de vorige eeuw. De kerktoren dient als oriĆ«ntatiepunt van welke richting de foto is genomen.
Na het inkrimpen van de markt bewoog de firma zich op het terrein van centrale verwarming.
In 1991 is de onderneming deel uit gaan maken van de Nima-groep
Sinds 1 januari 1999 zijn de activiteiten van Machinefabriek Lodder voortgezet onder de naam Nima Industrie BV.

In de loop der tijd is het landweggetje op de foto vervangen door de Nijverheidstraat,  gekruist door de  Noordenweg  De oude fabriekshallen hebben plaats gemaakt voor een kantoorpand en een montagehal. In het kantoor is de  hoofdvestiging  van  Nima-bedrijven. Van daaruit gaan nu de Nima-medewerkers van Nima installatietechniek b.v. en Nima industrie b.v. het land in om hun werk te verrichten.
In de montagehal is de fabricage- en onderhoudsafdeling gevestigd van de Visno Groep.