De Kerken van Rijsoord

Groepsfoto N.H. Zondagsschool Rijsoord bij het 45-jarig bestaan op 19 april 1938.

In twee vorige edities van De Combinatie heeft u de herinneringen van de inmiddels tachtigjarige Rijsoordenaar Herman van Hal kunnen lezen over de Huisartsen en de Boerderijen van Rijsoord. Hij ontleende die gegevens aan een lezing die hij in 2005 hield voor de nieuwe bewoners van de Ds. Allendorpstraat. Hij vertelde:
Toen ik mij in 1933 twee dagen voor de kerst aankondigde om geboren te worden was mijn roepnaam al bekend want volgens traditie moest ik naar mijn oom Herbert vernoemd worden. Maar omdat mijn moeder dat geen mooie naam vond, werd ik als Herman ingeschreven en gedoopt als Herman van Hal. Als ik het heb over gedoopt zijn, lijkt het mij goed om wat te vertellen over de kerken van Rijsoord.
Al in het jaar 1028 wordt de Zwijndrechtsewaard genoemd en in 1300 wordt de Waal aan twee zijden afgedamd. Gerard Alewijnsz had in het toenmalige Rijsoord heel wat te vertellen en hij vond het bezwaarlijk dat er geen kerk was. In 1334 kreeg hij toestemming om een kerk te bouwen en in 1336 werd die kerk plechtig ingewijd.
Na 496 jaar wordt de kerk in 1832 afgebroken omdat hij bouwvallig is geworden. De laatste dienst was op 4 maart 1832 en op 16 december werd de nieuwe kerk al weer in gebruik genomen. Tot ongeveer 1580 is het een Rooms Katholieke Kerk geweest. Het is 1580 als dominee Godefricus Allendorp als Hervormd/Gereformeerd predikant in Rijsoord wordt bevestigd. Tot nu toe dienden 42 predikanten deze gemeente. Niet altijd was er in Rijsoord één kerk, want in 1889 kwam er door scheuring een kerk bij. In deze kerk dienden 14 predikanten. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog komt er weer enig contact tussen beide kerken en nu anno 2005 zijn ze weer verenigd in de K.P.N.
Nauw verwant aan de kerk is ook de Zondagschool. In het jaar 1890 richtten Ds. Lamers en zijn vrouw de Zondagschool op. Heel veel kinderen van allerlei richtingen bezochten de Zondagsschool. Nu nog kennen oude mensen versjes die ze daar leerden. Nooit zullen ze de Kerstfeesten in de kerk vergeten, met de kerstboom, de kaarsen en de verhalen. Bij die gelegenheden kregen de kinderen een boekje en een sinaasappel. De leiding van de Zondagsschool, en dan noem ik de meest bekenden voor mij, bestond uit Piet Kooiman, Maarten van Ooijen en mevrouw Ida Plaisier. Dierbare herinneringen liggen in die tijd verankerd. Ook in de Zwaan was er van 1892 tot 1920 een Zondagschool van de Gereformeerde Kerk. Later is er weer een gekomen, en als ik het goed heb waren Dammis van 't Hof en de dames Romein daar de stuwende krachten.