De historie van de stoomsleepboot "Pieter Boele"

De "Pieter Boele" is nu in beheer bij de Stichting Dordt in Stoom.

Voor "Terug in de tijd" gaan we een kijkje nemen bij de scheepswerf Firma P. Boele Pzn., de werf te Slikkerveer opgericht in 1853 door de gebroeders Cornelis en Pieter Boele. Er zijn vele schepen gebouwd. Van de eerste gebouwde schepen is geen bouwnummer bekend. De nummering van de schepen begint in januari 1872 met de bouw van de "New Castle". Wel bekend zijn de voor 1872 gebouwde schepen, o.a. de driemasters "Wilhelmina" en "Anna ", respectievelijke gebouwd in 1857 en 1859 en de raderpassagiersboten "Johan de Wit" en "Cornelis de Wit".
Een schip dat we tot heden tegenkomen is de in 1892 gebouwde stoomsleepboot "Wacht am Rhein VIII" onder bouwnummer 349. Opdrachtgever de Firma Huttnes in Duisburg, waarvoor tot 1919 heeft gevaren. Afmetingen van de sleepboot, lengte 30,95 meter, breedte 6,06 meter en holte 2,30 meter. De machine is een triple expansie machine met een vermogen van 300 IPK en een met kolen gestookte ketel.
De bouw begon in mei 1892 en de oplevering was in april 1893. De werktijden waren, maandag tot en met vrijdag van s 05.00 tot 19.00 uur en op zaterdag van 05.00 tot 17.00 uur. Werktijden twee maal zo lang als in de naoorlogse tijd.
De "Wacht am Rhein VIII" behoorde tot de meest krachtige sleepboten in die tijd. Vanaf 1919 heette het schip achtereenvolgens "Direktor Johann Knipscheer" en "Mathilde". Van 1927 tot 1965 was het als "Speculant " in de vaart voor W.R. Tijssen, Coöp. Vereniging van Sleepbooteigenaren U.A.
In 1968 is het schip aangekocht door de Amerikaanse filmregisseur Sterling Hayden. Hij wilde er een film mee maken. De overtocht naar de VS bracht te veel moeilijkheden met zich mee en het schip werd gekocht door fa. van Oeveren en aangeboden in het weekblad ,"Schuttevaer". Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B .V. en in het bijzonder de heer Ing. G.J. Boele heeft zich bijzonder ingespannen voor de koop van de sleepboot. De "Speculant" werd bij aankomst aan de werf aan een grote opknapbeurt onderworpen. Het vooronder, achteronder en de stuurhut kregen een verflakbeurt en de kolenge stookte ketel werd vervangen door een oliegestookte ketel. De naam "Speculant" verdween en de nieuwe naam werd "Pieter Boele", genoemd naar de oprichter van de werf. De doopplechtigheid vond plaats in 1973 en werd verricht door de toen 12 jarige zoon Pieter van directeur G.J. Boele.
De "Pieter Boele" kwam voor het eerst in het nieuws toen de televisie een uitzending had over de intocht van Sinterklaas in Willemstad. Op de werf werd de "Pieter Boele" gebruikt voor representatieve doeleinden. In de zomermaanden werden er tochten rond het eiland georganiseerd voor de officieren en superintendents van schepen , die voor reparatie of verbouwing aan de werf lagen. Vanaf de eerste vaartocht is het traditie geworden dat bij het passeren van de woningen van de vorig jaar overleden directeur G.J. Boele en heden zijn dochter Anemarie van 't Hof-Boele drie maal de stoomfluit een prachtig geluid voortbrengt.
Na het faillissement van de werf in 1987 werd de "Pieter Boele" geschonken aan het Maritiem Museum "Prins Hendrik" te Rotterdam en is vanaf die datum in beheer bij de Stichting Dordt in Stoom te Dordrecht, ligplaats Wol wevershaven. In de zomermaanden worden vaartochten gehouden. Bekendheid kreeg de "Pieter Boele" o.a. bij de vlootshow in 2016 bij het bezoek van Koning Willem Alexander en koningin Maxima aan Dordrecht.
En jaarlijks kunnen de inwoners van Ridderkerk getuige zijn van de aankomst van Sinterklaas met de stoomsleepboot "Pieter Boele".

Ger de Jong.