De haven ter hoogte van Gebr. Lodder (nu NIMA)

De Ridderkerkse haven was lang eigendom van de Hervormde gemeente.

De rubriek "Terug in de tijd met de Stichting Oud Ridderkerk" verschijnt inmiddels 35 jaar in dit weekblad. In de eerste jaren nam de bekende Ridderkerkse historicus Jan van der Es het leeuwendeel van de artikeltjes voor zijn rekening. Onderstaand het allereerste stukje van hem dat in deze rubriek werd geplaatst en wel op 16 april 1980.
Het einde van de haven dat op de kiek te zien is, dateert zeker al van de middeleeuwen. Het was een gegraven kanaal van ca. 300 meter lengte vanuit het dorpscentrum naar de bocht van de Merwedegeul die als Donkersloot bekend is gebleven. De haven was eigendom van de Hervormde Gemeente die haar sedert 1844 telkens voor een periode van 10 jaar aan de burgerlijke gemeente verhuurde .Het gemeentebestuur zorgde voor onderhoud van kaden en loswallen en kreeg de daarvoor benodigde gelden uit een Haven- en Kaaigeldverordening met uitgebreide tariefsbepalingen. Veelal was de kastelein uit Sint Joris aangesteld als havenmeester, waarvoor de goede man een jaarwedde beurde van f 40,-. Zo ongeveer een eeuw geleden kon een schip van tussen de 30 en 50 m3 een jaarabonnement krijgen voor f 100, - een kleiner schip voor f 75, - en een groter voor f 125, -. De schipper kon echter ook per keer betalen als hem dat voordeliger leek en betaalde dan f 0,10 per m3 indien geladen met granen, zaden of bewerkt vlas en 3 cent per m3 als de lading bestond uit zand of groen vlas.

Jubileumprogramma.

De Stichting Oud Ridderkerk bestaat dit jaar 50 jaar. En dat willen we met u vieren, van eind september tot eind okto¬ber! We hebben een programma voor jong en oud. Van 23 september t/m 14 november is er in de Oudheidkamer onze jubileumtentoonstelling met als thema de jaren ‘60. Kinderen uit de groepen 4 t/m 8 kunnen op 30 september en 14 oktober meedoen aan een kindermiddag in de Oudheidkamer met Oudhollandse spelen en lekkernijen van vroeger. Op 9 oktober presenteren we "Is het Kitsch of Kunst?". Op deze dag worden oude voorwerpen deskundig getaxeerd. Op 10 oktober hebben we in de Oudheidkamer weer een muziekavond met verhalen, film en een live band. Op 16 en 17 oktober hebben we onze Familiedagen Van der Steen. Van 19 t/m 24 oktober zijn er georganiseerde rondleidingen voor cliënten van verzorgingshuizen en zorginstellingen. En voor onze donateurs hebben we ook nog een leuke verrassing in petto!
Hoe u kunt inschrijven voor de Kindermiddagen, Is het Kitsch of Kunst en de Muziekavond wordt in augustus/september bekend gemaakt. Let in die periode dus vooral op De Combinatie, maar ook op Facebook en natuurlijk op onze eigen website!