De gemeenteraadsverkiezingen

De oudheidkamer doet natuurlijk niet aan politiek maar dit is dan meer bedoeld  als een leuke foto  welke voor zich zelf spreekt.

Tijdens de verkiezingscampagne voor de gemeenteraad van kort voor de tweede wereldoorlog werd er op ludieke wijze de aandacht gevestigd om de kiezers over te halen om op Lijst 3 te stemmen door met het verkiezingsbord door de straten te rijden.
JBA waren de initialen voor Rook als voorman (en wethouder) van de S.D.A.P., de voorloper van de Partij van den Arbeid. De  paard en wagen  nemen even een rustpauze op de Boezemkade in Bolnes voor het nemen van deze foto.

In 1929 klaagde de wethouder  al dat er op de verkiezingsborden van zijn partij woorden gekalkt zijn en in Rijsoord worden er zelfs andere biljetten overheen geplakt.

Na de tweede wereldoorlog was heer Rook van 1949 tot 1953 wethouder voor de Partij van de Arbeid

Tijdens de watersnood van 1953 stond wethouder Rook op de Ringdijk en coördineerde  op krachtige wijze de werkzaamheden voor het behouden en versterken van de 15 km lange dijk.
De heer Rook is overleden op 23 oktober 1961.
In het boekje “Honderd jaar Burgermeesters en hun raad”, een uitgave van de Stichting Oud Ridderkerk, is deze informatie terug te vinden.

Op dit moment staan aanplakborden op diverse plaatsen in onze gemeente om te adviseren uw stem te geven aan een bepaalde partij.
Is er desondanks geen keuze te maken op wie U gaat stemmem, stem dan op de Oudheidkamer door donateur of donatrice te worden.

Tot en met 16 maart 2002   “Textiel Nu”, de expositie   van sieraden, shawls, kleding, wandversiering en ruimtelijke objecten en omvat de keuze uit het werk van zes enthousiaste textielvrouwen.