Boerderij Ooms

Van het oude boerderijtje links onder op de foto weet Job Vlasblom, één der vrijwillige medewerkers van de Stichting Oud Ridderkerk, ons veel te vertellen. Het stond aan de Benedenrijweg net voor de bocht naar Patrimonium en was eigendom van Willem Ooms. Deze bewoonde zelf de kopkant van de behuizing.
Aan de wegkant was nog een woninkje ingebouwd en daar tegenaan stond de schuur. Job zelf werd in dit huisje geboren. Wie binnenkwam door de voordeur, bestaande uit een onder- en bovengedeelte, kwam in een hokje terecht dat als keuken diende. Aan de rechterzijde was een kraan aan de muur met daaronder een gootje dat afliep naar de straat.

De kamer was vierkant met een raam aan de straatzijde met een blind ervoor. Verder een bedstee, een fornuis en een ladder naar zolder. Lachend vertelt Job dat het een ”modern” huis was, want het had twee wc's: nl. een emmer op zolder en een houten hokje boven de sloot, waarin de 'drolbaarzen', toen nog niet gehinderd door milieuwetten, vrijelijk rondzwommen. Marinus Vlasblom trouwde in 1920 met Johanna de Bie. Zij betrokken het huisje en kregen 10 kinderen, waaronder Job. In 1938 was de schuur dermate slecht, dat de hele zaak afgebroken moest worden. De familie Vlasblom verhuisde naar de Dr. Kuiperstraat.
Op de vrijgekomen ruimte werden twee huizen gebouwd. Teuntje Ooms, een dochter van Willem, ging in het linker wonen en de fam. v.d. Jacht betrok het rechter huis. Daarna werd het resterende gedeelte gesloopt en werden op de plek vier huizen gebouwd.
Teuntje Ooms, nu 89 (in1992!) jaar oud en trots op haar ridderorde die ze kreeg voor het vele werk dat ze deed voor het Rode Kruis en de EHBO, woont er nog steeds.

Deze foto werd eerder afgedrukt in De Waalpost  van 21 oktober 1992 in de rubriek “Een vleugje nostalgie”