Archeologische vondsten te zien in oudheidkamer

De archeologische dienst reconstrueerde deze stolp met de bij Bolnes gevonden scherven (foto Jan Reijmerink).

Twee vitrines met archeologische vondsten van het eiland IJsselmonde hebben vanaf het begin van dit jaar in het gemeentehuis gestaan. Het BOOR (Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam) heeft de vitrines ingericht. De vondsten zijn nog tot 23 december 2015 te bekijken in de Oudheidkamer van Ridderkerk. Over drie van de tentoongestelde vondsten willen we u wat meer vertellen.

Stolp.

De eerste vondst was een deel van een met slib versierde stolp. De wegenbouwers die in 1977 de A38 naar Bolnes aanlegden maakten dankbaar gebruik van de Kievitsdonk, waar nu het kruispunt Rotterdamseweg-Rijnsingel op ligt. Toen die weg er nog niet lag was de zandige bult als een duidelijke verhoging in het bouwland zichtbaar. Ik fietste er dagelijks langs op weg naar mijn school obs De Mark. Toen de kruising werd aangelegd zag ik de graafmachines steeds verder opschuiven. Mijn leerlingen hielden het in de gaten. Natuurlijk had ik ze met geschiedenis verteld dat daar best wel eens mensen op gewoond konden hebben. Was het niet een verhoging die bij storm en ontij jagers in het moeras enige bescherming bood? Wat zou er uitkomen? Op een dag lag mijn klaslokaal vol met scherven, keurig in zakjes verzameld. Het werk aan de A38 werd op
last van de archeologische dienst stil gelegd. Op woensdagmiddag groeven de leerlingen samen met mijn vrouw en ik vol verwachting tussen de stilgelegde graafmachines, 's Avonds gingen anderen aan de gang die de vondsten verkochten, bleek later.

Kannetjes.

Er kwam van alles tevoorschijn. Scherven van Jacobakannetjes, middeleeuwse bakstenen met een afwijkende maat en tussen de grijze en bruine scherven vonden we een opvallend gekleurde scherf en een bijbehorende knop. Die stukken zijn door de archeologische dienst bestudeerd (er bleek een 14e eeuwse boerderij te hebben gestaan) en aan elkaar geplakt. Je kunt nu zien dat dat het een deel van een stolp is geweest.
De tweede vondst bleek een overblijfsel van een grijsgekleurde hardstenen vijzel die uit de blubber tevoorschijn kwam. We stonden vol bewondering naar het kopje te kijken dat ter versiering was uitgehouwen. De vijzel werd gebruikt voor het fijn wrijven van kruiden. Op andere plaatsen zijn vergelijkbare delen van vijzels gevonden. In het Barendrechts museum d 'Ouwe School bijvoorbeeld vindt u een identiek exemplaar.

Kandelaar.

"Het derde voorwerp betrofeen gave 16e eeuwse bronzenkandelaar. Die heeft jarenlang in het historische museum De Dubbelde Palmboom in Rotterdam gestaan."In bruikleen van de heer J.Jansen" stond er op het kaartje. Jos was een leerling van me. Toen hij op een woensdagmiddag langs Het Huys Ten Donck kwam zag hij langs de sloot een graafmachine aan het werk. Hij ging kijken en zag dat er een wat groen uitgeslagen voorwerp op de kant lag. Hij nam het mee en belde me triomfantelijk op: "Meester, ik heb wat gevonden". De interesse van mijn vrouw en mij was direct gewekt en we reden snel naar zijn huis. We konden zien dat het een bijzonder voorwerp was. Het museum heeft de kandelaar aangekocht.

Heeft u nog verdere interesse in archeologie? Bekijk dan de vaste vitrine in de oudheidkamer waarin vondsten van huis Te Woude te zien zijn. Dit versterkte huis werd tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten van de 14e en 15e eeuw verwoest. De muren die de omtrek van het huis aangeven werden weer opgemetseld, evenals de waterput. Zowel in de Oudheidkamer als vanaf de Ringdijk kunt u zich een voorstelling vormen van een interessant hoofdstuk uit de Ridderkerkse geschiedenis.Het door BOOR samen met de gemeente Ridderkerk uitgegeven boekje Archeologie van Ridderkerk. Erfgoed voor de toekomst is gratis verkrijgbaar bij de receptie van de Oudheidkamer.

Els en Dick de Winter.