Herinneringen aan de meidenmarkt deel 1

Foto begin jaren 50. In het midden café restaurant Ampt, in de volksmond "De Stofwolk".

Voor de wat oudere Ridderkerkers is de Meidenmarkt een begrip waarover de meest mooie verhalen de ronde doen. Naar aanleiding van een oproep van de Stichting Oud Ridderkerk (SOR) op de facebooksite Oud Ridderkerk kwamen veel reacties binnen. Ze zijn zo Veel mogelijk per thema gegroepeerd.
Pim van der Graaf vond het geweldig om bij drogist Braaksma in het portiek te staan en maar te kijken. "Alleen als de pliecie langs kwam moest je doorlopen". Ook Annie Bremer vond het "een geweldige tijd". Helaas heeft ze, net als Jan de Vroed, geen foto's. Jan de Sterke vond dat er altijd wel wat te beleven was ofte bepraten met andere jongens en meisjes. "In de loop van de avond zag je dan die en dan weer zag je anderen vertrekken. De meeste kenden elkaar wel ergens van".
Wim vd Velde: "Er gingen er ook wel van Ridderkerk naar de Dam op Alblasserdam. En van Bolnes gingen er ook wel naar het Veerplein op Krimpen a/d IJssel. Het draaide allemaal zo'n beetje om elkaar heen. Van 't Ambacht kwamen weer veel meisjes met de bus. Die stapten dan boven aan de Mauritsweg over op de bus naar Ridderkerk. Die dorsten 's avonds laat op de fiets de Molendijk niet meer uit".
Klarie Rühl-van Splunter ging als ze bij haar oma in Ouddorp was met haar nichten mee. "Daar liepen ze rondjes rond de kerk. De meiden linksom, de jongens rechtsom".
Het viel Wim v. d. Velde hier in Ridderkerk op dat het van 7 tot 9 uur 's avonds vrij rustig was. Dat kwam, analyseert hij, omdat de film in de bioscoop om 7 uur begon. Na negenen werd het snel nog rustiger. "Je kon merken dat velen dan op tijd thuis moesten zijn. Wim: "Die bioscoop had daar echt wel invloed op, volgens mij. Maar op zondag ging men dan weer vrolijk verder".

Geweldige tijd.

Velen werd het verboden naar de meidenmarkt te gaan. Thuisblijven! Maar...
Jeanne Burggraaf moest het daarom stiekem doen, net als Truus de Kat-Stoppelenburg. Maar als 14 of 15 jarige deed Truus het toch. "En maar gluren wat er in het café (De Stofwolk) gebeurde, daar durfde ik niet naar binnen te gaan".
Annie Bremer wist niet hoe gauw ze achter de jongens weg moest kruipen in het portiek als ze haar vader of broer aan zag komen. Maar: "Wat een geweldige tijd". Maar o wee als je te laat thuis kwam.
Wim vd Velde heeft het vermoeden dat er door de meisjes vaak een truc uitgehaald is om toch naar de meidenmarkt te gaan. Thuis was men fel tegen. Op de fiets kon je niet, dat liep te veel in de gaten. Zogenaamd naar een vriendinnetje in de buurt, maar in werkelijkheid met de bus naar de meidenmarkt!
Klarie Rühl-van Splunter heeft dat alles op de meidenmarkt niet meegemaakt. "Had beslist ook niet gemogen!" Zij deed haar eerste vriendje in het zwembad op. Handig, zegt ze: "Daar kwamen mijn ouders niet". Willemien Boer -vraagt zich ook nog steeds af waarom anderen niet naar de meidenmarkt mochten. "Mijn ouders waren streng christelijk. Maar ik mocht wel, alleen niet op zondag!!!"

Dick de Winter.

Vervolg Herinneringen aan de meidenmarkt deel 2.